П`ятниця, 19.04.2024, 09:15
Свалявський районний Будинок школяра
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Міні-чат
200
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Підготовка та проведення занять у гуртку

Враховуючи специфіку роботи в гуртках, кожен керівник вишу­кує, випробовує власні знахідки, що найбільше відповідають його напряму роботи, його вихованцям.

Але є загальні вимоги до органі­зації і проведення занять, яких по­трібно дотримуватися. Наприклад, неструктуроване заняття може призвести до його хаотичності, спонтанності, витрачання часу та зайвих сил, а в такому випадку стають неможливими реалізація задач програми та досягнення по­ставленої мети. Тому необхідно приділяти увагу підготовці та про­веденню занять виходячи зі змісту програми, щоб воно було ефектив­ним, з максимально раціональним використанням часу.

З цією метою потрібно визна­читися з вибором педагогічної технології, формою проведення, типом, структурою та ін.

Педагогічні технології

У статті О.С. Портнової («По­зашкілля», № 1, 2007 р.) описані сучасні педагогічні технології:

  1. Проектна.
  2. Інтерактивна.
  3. Технологія «Створення ситу­ації успіху».

Педагогічна технологія — це комплекс форм, методів, прийо­мів, способів педагогічних дій, який охоплює цілісний навчально-виховний процес від визначення його мети до одержання прогнозо­ваних результатів.

У процесі підготовки до занять необхідно пам'ятати, що, крім реа­лізації навчальної та розвивальної мети, ми організовуємо виховний процес. Його ефективність зале­жить від цілого ряду поєднаних факторів (див. додаток 1).

Педагогічна організація групо­вої діяльності дітей в гуртку харак­теризується тим, що вона визначе­на виховною метою. Для педагога діяльність дітей — завжди активна форма їх ставлення до світу в усіх його проявах.

Не можна стверджувати, що результат навчання стоїть на дру­гому плані, але він має виконува­ти роль педагогічного засобу і ні в якому разі не компенсує виховний результат. Співвідношення пред­метного і виховного результатів в організації гурткової діяльнос­ті дітей є найбільш тонкою та складною проблемою. Їх делікат­ність полягає у тому, що учні не знають про виховний задум педа­гога, їх захоплює предметний ре­зультат: вони співають, танцюють, малюють, займаються ліпленням не для власного виховання.

Зрозуміло, що метою групової діяльності завжди є предметний результат, а виховну функцію тут виконує саме мотив — те, заради чого справа була організована.

Мотивація докорінно змінює виховний результат: «Ялинку по­садили не для того, щоб було де сховатися від сонця, а щоб людям було приємно відпочивати в затін­ку, стало чистішим повітря, на ко­ристь тваринам...».

Таким чином, педагогічна тех­нологія — це комплекс науково-обґрунтованих засобів навчально-виховного впливу на людину.

Цей вплив визначається навчально-виховними цілями, навчально-виховними обставинами, специфі­кою ситуаційних умов.

Організація виховного впливу завжди є творчим актом, тому що наявна значна кількість змінних чинників і комбінації їх нескінчен­ні. Вікові та індивідуальні особли­вості дітей, рівень їхнього розвит­ку, характер та майстерність пе­дагога, історія їх взаємовідносин, психологічний клімат у закладі та гуртку та багато іншого, навіть погодні умови, — все це обумовлює результат.

Вибір технології педагог здійснює особисто, залежно від рівня кваліфікації, творчого по­тенціалу.

Типи занять

У центрі уваги позашкільної педагогіки стоїть особистість ди­тини з її потребами й інтересами. Заняття у гуртку спрямовані на покращення якості дитячого жит­тя на основі творчих ініціатив ви­хованців і педагогів, принципів самореалізації і максимального збільшення соціального досвіду дитини; духовної єдності особис­тості і колективу у спільній цікавій діяльності і відпочинку.

Відсутність чіткої регламента­ції форм та методів, інші харак­теристики організації позашкіль­ного закладу приваблюють дітей. Позашкільний заклад — це специ­фічна установа, що відрізняється від сім'ї і школи, і яка призначена для соціального тренінгу в реаль­ному житті, у відкритій системі соціалізації; надає дітям реальну можливість для повноцінного від­починку. Тому в позашкільній пе­дагогіці ми можемо використову­вати як шкільні (чіткі) типи занять та їх форми, так і нетрадиційні. Розгляньмо їх детальніше в порів­нянні.

Кожне заняття (урок) має свою структуру. Тип заняття (уроку) ви­значається наявністю та послідов­ністю структурних частин.

Наприклад, комбіноване занят­тя (урок) має класичну структуру з 4-х складових:

  1. підготовка до освоєння но­вих знань;
  2. засвоєння нових знань та умінь;
  3. закріплення та системати­зація;
  4. застосування на практиці.

У позашкіллі зручніше ви­користовувати класифікацію, що створена на основі типів занять, виділених Івановим С.В. за харак­тером пізнавальної діяльності та логічним змістом роботи:

  1. вступне заняття;
  2. заняття первинного ознайом­лення з матеріалом;
  3. вивчення та засвоєння нових знань, умінь;
  4. застосування отриманих знань на практиці;
  5. заняття з формування на­вичок;
  6. заняття із закріплення, по­вторення та узагальнення;
  7. контрольне;
  8. змішане (комбіноване).

Форми організації занять

Форми організації навчання — це зовнішнє вираження узгодженої діяльності вчителя та учнів, яка здій­снюється в певному режимі та по­рядку. Найбільше розповсюдження має класно-урочна форма (з XVII ст.), в якої є ряд переваг над іншими фор­мами, тому вона залишається тради­ційною. Добре організоване заняття в такій формі теж може використовува­тися в позаінкільній педагогіці та бути цікавим дітям. Серед загальних вимог, яким повинен відповідати якісний сучасний урок (а в нашому випадку «стандартне (традиційне) заняття»), виділяють наступні:

  1. Використання новітніх до­сягнень науки, передової педаго­гічної практики, побудова уроку на основі закономірностей навчально-виховного процесу.
  2. Реалізація на уроці в опти­мальному співвідношенні всіх ди­дактичних принципів та правил.
  3. Забезпечення належних умов для продуктивної пізнавальної ді­яльності учнів з урахуванням їх інтересів, нахилів та потреб.
  4. Встановлення усвідомленого учнями міжпредметного зв'язку.
  1. Зв'язок з раніше отримани­ми знаннями та вміннями, опора на вже досягнутий рівень розвитку вихованців.
  2. Мотивація та активізація роз­витку всіх сфер особистості.

7. Логічність та емоційність усіх етапів навчально-виховної діяльності.

  1. Ефективне використання пе­дагогічних засобів.
  2. Зв'язок із життям, виробни­чою діяльністю, особистим досві­дом учнів.

10. Формування практично необхідних знань, умінь, навичок, раціональних прийомів мислення та діяльності.

  1. Формування уміння вчити­ся, потреби постійно поповнювати базу набутих знань.
  2. Ретельна діагностика, про­гнозування, проектування та пла­нування кожного уроку.

Але навіть у межах школи пе­дагоги намагаються постійно уріз­номанітнювати форми роботи, ви­шукуючи нові, цікаві, ефективні.

У позашкільній роботі існує своя специфіка. Враховуючи до­свід педагогів, доцільним вва­жається застосування наступних форм організації занять: групові та індивідуальні.

На групових заняттях ведеться робота з усією групою, виклада­ється загальний матеріал. Такі за­няття допомагають побачити ці­лісну картину складу групи, рівень досягнень всіх та окремо кожного. Навчання в групі об'єднує, дає можливість виховувати в учнів по­чуття взаємодопомоги.

В межах групи можливо виді­ляти підгрупи. За такої організа­ції роботи легко приділяти увагу кожній окремій групі, що відріз­няються напрямками, тематикою, проблемами, рівнями підготовки тощо.

Індивідуальна форма  перед­бачена в роботі з дітьми, які виявили особливі здібності, які претендують на роль соліс­тів, виконавців головних ролей. Індивідуальна робота також проводиться з дітьми, які відстають у навчанні від колективу, з метою надання їм допомоги в досягненні певного рівня, кращого результату.

У гуртках, де передбачена сумісна робота різновікового складу груп одного напрямку (вокальний, хореографічний), передбачені обов’язкові зведені репетиції, а також ансамблева робота.     

Необхідно уникати заорганізованості, варто обирати форми організації занять, які зроблять навчання цікавим, особливим.

Можна виділити наступні так звані «нестандартні» заняття: ділова гра;змагання; театралізоване заняття;взаємонавчання учнів; залік;творчий звіт; конкурс; рольова гра; концерт; конференція; семінар; екскурсія; салон; мандрівка; імпровізація (див. додаток 2 ) та ін..

Методи

Метод –це «шлях до досягнення мети». Його роль у системі «мета-завдання-зміст-форма» є визначальною.

Існують різні класифікації методів навчання в залежності від обраних критеріїв. Можна виділити основні методи: практичні, словесні, наочні.

Педагоги-психологи І.Я. Лернер і М.Н. Скаткін пропонують класифікацію методів за типом (характером) пізнавальної діяльності. А саме:

  1. пояснювально-ілюстративний (інформаційно-рецептивний);
  2. проблемного викладення;
  3. частково пошуковий (еврестичний);
  4. дослідницький.

Ця класифікація набула широкого розповсюдження. Однак при виборі методів необхідно пам’ятати: «чистих» методів не існує. В будь-якому акті навчальної діяльності водночас поєднується декілька методів. «І якщо ми можемо сказати, що використовуємо той чи інший метод, то лише означає, що він домінує на певному етапі роботи», -писав академік Ю.К Бабанський, який запропонував іншу класифікацію:

  1. методи організації та втілення навчально-пізнавальноїдіяльності;
  2. методи стимуляції та мотивації навчально-пізнавальної діяльності;
  3. методи контролю та самоконтролю за ефективністю навчально-пізнавальної діяльності.

Отже, вибірметодів робои цілком залежить від особистого бачення педагогом задач педагогічного процесу та шляхів досягнення мети, з чого, власне, й складається сутність вибору педагогічної технології.

Підготовка заняття

Підготовка заняття –це розробка комплексу заходів та вибір такої схеми організації навчально-виховного процесу, яка в даних конкретних умовах забезпечить прогнозований кінцевий результат.

Підготовча робота полягає в «пристосуванні» освітньої інформації до можливостей групи, оцінки та вибору такої схеми організації пізнавальноїпраці і колективної співпраці, яка дасть максимальний ефект.

Безумовно, потрібно підкреслити той факт, що педагог (керівник, учитель та ін.) добре знає та володіє фактичним матеріалом, вільно орієнтується орієнтується  у своєму навчальному предметі.

В основі підготовчої роботи –алгоритм підготовки заняття, послідовне виконання кроків якого гарантує виконання усіх важливих факторів та обставин, від яких залежить ефективність майбутнього заняття. Алгоритм включає у себе діагностику, прогнозування і планування.

Діагностика являє собою уточнення можливостей вихованців, мотивів їх діяльності та поведінки, інтересів  та здібностей, характеру навчального матеріалу, його особливості та практичної значущості, структури заняття. В результаті педагог отримує діагностичну карту заняття, де наочно видно фактори, що визначають його ефективність.

Прогнозування спрямовано на оцінку різних варіантів проведення майбутнього заняття та вибір із них оптимального. Обсяг знань (умінь), формування яких складає  мета заняття, приймається за 100%. Звичайно, занижує цей відсоток вплив факторів, що перешкоджають. Від ідеального результату віднімається величина втрат та одержується реальний показник ефективності заняття.

У випадку, якщо педагога не задовольняє показник, він вимушений шукати більш досконалу схему організації, маніпулюючи тими факторами, на які він може впливати. Якщо показник задовольняє, педагог починає завершальний етап підготовки заняття -планування.

Планування (проектування).

На цьому етапі створюється «програма управління» пізнавальною діяльністю вихованців. Програма управління –це короткий і конкретний документ, в якому педагог фіксує  важливі для нього моменти управління процесом: як почати заняття, кого й коли спитати чи задіяти на якому етапі окреслювати проблему, як перейти до наступного  етапу заняття, за якою схемою побудувати процес у випадку виникнення заздалегідь передбачених перешкод, труднощів тощо.

«Програма управління» відрізняється від традиційного плану заняття (уроку) чітким, конкретним визначенням управляючого впливу та може відображатись як у плані заняття, так і додаватися до нього.

Педагогам, які тільки починають свою педагогічну діяльність, для полегшення роботи 

варто писати докладні, відповідно оформлені плани-конспекти занять (див. додаток 3) з визначенням сутнісних складових (див. додаток 4 ). Ця вимога продиктована практикою: ще нікому не вдавалося стати майстром, не обміркувавши в деталях організацію заняття. А вже тоді, як більшість структур стають звичними, можна переходити до скорочених записів, поступово скорочуючи обсяг плану, перетворюючи його в конкретну програму дій

Додаток 1

Ефективність виховання

Ефективність виховання зале­жить від:

  1. Створених виховних відно­син.

Вплив на особистість відбу­вається через її ставлення до на­вколишнього середовища. В ході виховного процесу поступово формуються погляди вихованців, їх життєва позиція, мотиви пове­дінки — весь комплекс причин та умов, який впливає на виховання. Сформоване ставлення визначає рівень та ефективність педагогіч­ної взаємодії, «має великий вплив на хід та результати виховання.

  1. Взаємовідповідність мети (задач) та організації дій, які до­помагають досягти цієї мети.

 Поняття «організація» поєднує в собі сукупність впливових дій, стосунків, умов, форм та методів роботи. Також у виховному про­цесі організовується спеціальна впливова система заходів, дій, які нейтралізують або зупиняють не­гативну поведінку вихованців.

  1. Відповідності соціальної практики та характеру (спря­мованості, змісту) виховного впливу на вихованців.

Виховний процес супроводжується тим, що людина мислить та діє, отримує знання та практичний досвід, за­своює норми та правила соціаль­ної поведінки й відразу ж переві­ряє їх на практиці.

  1. Сукупних дій об'єктивних та суб'єктивних факторів.

До суб'єктивних факторів належать: педагоги (вихователі, вчителі, керівники гуртків та ін.) та вихо­ванці, взаємодія між ними, відно­сини, що склалися з часом, психо­логічний клімат тощо. Об'єктивні фактори виражені через умови ви­ховання (матеріально-технічні, со­ціальні, санітарно-гігієнічні та ін.) В кожному конкретному випадку складне переплетіння даних фак­торів надає вихованню свій непо­вторний характер. Для ефективно­го виховання мають бути створені належні умови.

  1. Інтенсивності виховання та самовиховання.

Самовиховання — це діяльність людини, що спрямована на самоудосконалення. В процесі самовиховання особистість є суб'єктом виховного процесу. Самовиховання безпосередньо залежить від змісту життя вихованців, їх інтересів, стосунків, притаманних тому чи іншому віку. Самовиховання є супутником виховання і одночасно — його результатом. Для успіху самовиховання важливо, щоб вихованець навчився правильно себе оцінювати, зміг побачити в собі позитивні сторони, якості та недоліки, силоюволі переборювати перешкоди, що заважають втілювати свої життєві плани. Все це — результат виховання, успішність якого залежить від сили прагнення вихованця до самовдосконалення.

  1. Ефективності супутніх йому процесів — розвитку та навчання.

Розвиток особистості полягав в якісних змінах психологічної діяльності людини, у формуванні в неї нових рис характеру, якостей. Із загальної теорії управління відомо, що, якщо два процеси здійснюються в нерозривній єдності, то заниження чи завищення одного з них негайно позначається на другому. Виховання поліпшує розвиток особистості, прокладає шлях до успішного ви­ховання. Якщо ці зв'язки пору­шуються, то виникають серйозні перешкоди, які негативно вплива­ють на розвиток, навчання та ви­ховання особистості.

  1. Якості виховного впливу.

 В основі педагогічного впливу педагогів на вихованців закладе­на цілеспрямована організація їх діяльності, спілкування, систе­матичного та планомірного роз­витку інтелектуальної, емоційної та вольової сфер у відповідності з поставленою метою. При тому, що соціальні ролі учасників ви­ховного процесу не рівнозначні, вихованець взаємодіє з педагогом свідомо, що надає виховним сто­сункам суб'єктивно-об'єктивного характеру.

  1. Інтенсивності впливу на «внутрішню сферу» вихованця.

Поняття «внутрішня сфера» ви­значає систему мотивів, потреб, емоцій, інтелекту особистості, яку розглядають як цілісний ор­ганізм. Саме у виховному процесі зовнішній вплив трансформуєть­ся у внутрішні досягнення вихо­ванця. Достатньо сильний вплив, що відповідає потребам дитини, сприяє легкій і швидкій транс­формації цілей у мотиви самої особистості.

  1. Відповідності педагогічного впливу рівню вербального і сенсо-моторного розвитку вихованців.

Практика показує, що інтелекту­альний потенціал вихованця час­то не співпадає з вербальними чи руховими сенсо–моторними  пара­метрами розвитку. Саме тому ми нерідко стаємо свідками того, як учень легко й вільно оперує тео­ретичними знаннями, але буває неспроможний та незграбний при виконанні елементарних практич­них дій, найпростіших операцій, фізичних вправ та ін.

  1. Інтенсивності та якості взаємовідносин між вихованця­ми.

 Взаємовиховання має вплив на становлення особистості тому, що виховують (беруть участь) од­нолітки (друзі). В цьому випадку цілі та зміст виховання не лише краще усвідомлюються, а й сприй­маються (найчастіше) одразу і не­критично.

  1. Активності його учасників у педагогічній взаємодії.

Ця зако­номірність частково розкривалась у кожному з пунктів та є результатом кропіткої роботи з налагодження міжособистісних стосунків, мікро­клімату в колективі та взаємодовіри вихованців і педагога.

Додаток 2

Заняття-імпровізація

Такий вид заняття, як заняття-імпровізація може використовува­тись в різних напрямках роботи. Імпровізація — це ні в якому разі не «спонтанність» проведення. А навпаки — це дуже добре сплано­ване заняття складного характеру, хід якого передбачає використання прийомів і методів, при яких мож­ливі декілька варіантів проведення подальшої роботи будь-якого ета­пу заняття.

Заняття-імпровізація склад­не в підготовці для педагогів-початківців. Складність — у до­сягненні мети заняття, яка запла­нована на його початку. Тут необ­хідне віртуозне керівництво, щоб вибір дітей, передбачення їхніх відповідей не завели хід заняття в небажане русло.

Педагогу необхідно визначити­ся з вибором педагогічної техноло­гії, від якої автоматично залежить і вибір форми організації заняття. Заняття-імпровізація «співпра­цює» з технологією «створення си­туації успіху». Для прикладу наве­демо фрагмент такого заняття з ді­тьми 4-го року навчання Зразкової студії сучасної музики «Сузір'я» під керівництвом Шамрай Лілії Іллівни.

Задачі: закріплення та відпра­цювання теми розподілу звуків на тривалості. Розвиток ладового, ме­лодичного та гармонічного слуху, розбір нового твору в гармонічно­му викладі.

Обладнання: фортепіано, нот­ний матеріал, блокноти з домашні­ми завданнями.

Тип заняття: комбіноване.

Зміст

  1. Організаційний момент

Педагог відмічає відсутніх ді­тей, коротко розпитує про настрій, стан здоров'я окремих вихованців.

  1. Хід заняття

Педагог спостерігає, як діти, дивлячись у дзеркало, поправля­ють зачіски, одяг.

  • Що ще ми можемо робити перед дзеркалом? З чого ми зви­чайно починаємо свою роботу? (Відповіді дітей.)
  • Так, з вправ на стимуляцію артикуляційного апарату та вправ на розвиток дихання. Пам'ятаєте? Починайте. (Діти підходять до дзеркала, щоб бачити себе та ін­ших.) У процесі педагог уважно стежить за виконанням, викорис­товує особистий приклад, приклад інших дітей, робить зауваження, пояснює.

Вихованцям, як неправильно виконують «вдих», пропонує при­йом «парфуми». Тримає на неве­ликій відстані від вихованця фла­кон з парфумами.

  • Твоє завдання: відчути їх аромат. Запам'ятай, як саме ти вди­хав повітря. Тепер так само, тіль­ки без флакона, але уявляй його. (Працюють далі перед дзеркалом. Педагог звертає увагу, що деякі діти потирають обличчя.)
  • Ваш організм сам підказує, чого вам зараз не вистачає. Чого саме? (Діти відповідають.) Так, розім'яти м'язи обличчя (йдеробо­та з артикуляційним апаратом).

Далі йде робота над ланцюго­вим диханням, звукоутворенням, розбором нового твору та закріп­ленням уже знайомих за такою ж схемою: педагог спостерігає за дітьми та використовує їх дії, по­бажання, висловлювання для про­ведення подальшої роботи.

Дуже цікаво проходить етап ро­боти з сольфеджіо. Цей процес по­чинається з перевірки домашнього завдання, яка проходить у нетра­диційній формі, тому що саме з ним діти й працюють. Вихованці розкривають свої робочі блокноти з домашнім завданням (зробити свій запис за заданим розміром та вміти прочитати його). Педагог перед усіма ставить по черзі зошити вихованців. Завдання: 1) про­читати свій запис; 2) прочитати запис іншого. (Роботу проводить за різними рівнями підготовки ді­тей, щоб усі отримали позитивний результат: дітям, яким складно ви­конувати завдання, пропонує спо­чатку підготуватися в парах, кому дається легко — завдання усклад­нюються).

Дуже часто використовується прийом «помилка», яку педагог робить навмисно в процесі різних етапів роботи. Це стимулює дітей до контролю за всім процесом, у ході якого діти виправляють, пояс­нюють. Від такої роботи вихованці отримують задоволення.

Декілька порад щодо підго­товки заняття-імпровізації:

  1. Запланувати хід заняття в за­лежності від його мети.
  2. Визначити всі можливі міс­ця, де може виявитися проблем­на ситуація для різних груп дітей (див. «технологію»); продумати варіанти виходу з неї.
  3. Спланувати декілька варіан­тів роботи з дітьми різних груп.
  4. Обміркувати та зробити пра­вильний вибір методів, прийомів, які будуть підтримувати зацікавле­ність дітей та паралельно зможуть «підштовхнути» їх до визначення: яку саме вправу, роботу будемо за­раз виконувати; перехід до певно­го етапу роботи, завдання (тобто «ініціатива — від дітей»).
  5. Знову переглянути можливий розвиток заняття у відповідності до поставленої мети та задач.
  6. Запланувати прийоми, які бу­дуть поєднувати дітей різного рів­ня підготовки та різних груп.

Додаток 4

План організації заняття

  1. Дата проведення заняття та його номер за тематичним планом.
  2. Назва теми заняття, № гру­пи, в якій проводиться заняття.
  3. Мета та задачі навчання, ви­ховання та розвитку учнів на цьо­му занятті.
  4. Тип заняття.
  5. Обладнання, необхідне для проведення заняття.
  6. Методи та прийоми роботи педагога в кожній частині заняття.
  7. Структура заняття з визна­ченням послідовності його етапів та приблизного розподілу часу на цих етапах.
  8. Зміст навчального матеріалу.
  9. Основні питання, які необ­хідно поставити; кому саме їх адресувати: всій групі, групі пев­ного рівня, окремим дітям.
  10. Завдання на наступне за­няття чи завдання додому (якщо є).

Література

  1. Беспалько В.П. Слагаемые педа­гогической технологии. — М., 1989.
  2. Л.В.Занков — педагог, психолог. / Сост. Н.В.Нечаева, М.В.Зверева. — М.: ФНМЦ им. Л.В.Занкова, 1996.
  3. Подласый И.П. Педагогика: учеб­ник для студентов высших пед. учеб. заве­дений. — М.: Просвещение: «ВЛАДОС», 1996.
  4. Талызина Н.Ф. Управление про­цессом усвоения знаний. — М., 1975.
  5. Флэйк-Хобсон К.? Робинсон Б.Е., Скин П. Мир входящему: Развитие ребенка и его отношений с окружа­ющими: Пер. с англ. / Общ. редак. и предисл. М.С.Мацковского. — М.: Центр общечеловеческих ценностей, 1992.
  6. Эльконин Д.Б. Избранные пси­хологические труды. — М., 1989.

 

Форма входу

Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архів записів
Друзі сайту
Copyright GNU GPL © 2012-2024
Сайт управляється системою uCoz